Spoon og Bonnier Media kjøper Teft
Spoon og Bonnier Media kjøper Teft
Nordens ledende content marketing-byrå Spoon og Bonnier Media kjøper content-byrået Teft. Det nye Spoon Norge kommer etter sammenslåingen til å ha 18 ansatte og en forventet omsetning på over 30 millioner norske kroner i 2016.
– Det er en “perfekt match”. Tefts anerkjente gode kunnskap, sammen med Bonnier Medias spesialistkompetanse og vårt globale nærvær gir oss en posision som Norges ledende content marketing-byrå, sier Johan Andersson, Head of International Expansion i Spoon. Det norske content-byrået Teft ble etablert i 2006 og har siden da vokst til et fullservicebyrå og Norges sterkeste eierledede byrå innen content marketing. Selskapet har i dag 14 ansatte. – Spoon er i elitedivisjonen innenfor vår bransje, og det å bli del av Spoon-familien vil gi kundene våre tilgang på ekspertise innen digital utvikling, native advertising og analyse, sier Eirik Norderud, daglig leder i Teft. – I tillegg blir vi en del av et nettverk med 20 års erfaring i å håndtere content-kunder i Norden og resten av verden. Det ser vi frem til å hente synergier fra. – For øvrig har Teft ved flere anledninger bistått Bonnier Media med utvikling og videreutvikling av deres magasinportefølje. Vår felles faglige forståelse og ambisjon gir oss derfor høye forventninger til hva vi i fellesskap skal utrette for kundene våre. Spoon er en stor nordisk aktør med mangeårig erfaring fra det norske markedet og eget kontor i Oslo siden 2014. De går nå sammen med Bonnier Media og kjøper 100 prosent av aksjene i selskapet. Som en del av oppkjøpet kommer Bonnier Creative, Bonnier Medias avdeling for content marketing, til å flytte inn i det nye selskapet. Bonnier Creative leverer i dag integrerte content-løsninger til i første rekke Bonnier Medias ulike annonsører, men de har også flere tradisjonelle content marketing-kunder. – Vi gjør dette først og fremst fordi vi styrker og kompletterer vårt tilbud til våre eksisterende content marketing-kunder og annonsører. Ved å slå kreftene sammen med både Spoon og Teft, vil vi i aller høyeste grad skape en reell merverdi for våre kunder, samt ta en posisjon som foretrukken samarbeidspartner, sier Trond Juliussen, administrerende direktør i Bonnier Media. Med det nye selskapet på plass, kommer Spoon-konsernet til å ha 160 ansatte og en omsetning på 250 millioner svenske kroner. Foruten tre svenske kontorer – i Stockholm, Gøteborg og Malmø, har Spoon et eget kontor i Finland og et nettverk av partnere over hele verden. – Vi har Nordens sterkeste tjenester innenfor content marketing, med spesialister innenfor hver gren, samtidig som vi med dette oppkjøpet ytterligere posisjonerer oss som en nordisk aktør med internasjonal tilstedeværelse, sier Johan Andersson, head of international expansion. Weibull var rådgiver for Teft i prosessen. For mer informasjon se pressemelding fra Spoon. Se også presseomtale i Dagens Næringsliv, Kampanje, Dagens Media og Breakit Om Spoon
Spoon er et contentbyrå. Vi skaper medieopplevelser for våre kunders målgrupper. Vi gjør engasjerende redaksjonelt innhold som pakketeres i ulike kanaler som aviser, nyhetsbrev, web, magasin og web-tv. Vi sørger for at ditt innhold når ut og påvirker mottakeren. Vi gir varemerker mening og innhold.Om Teft
Teft er et ledende kommunikasjonsbyrå innen utvikling, bygging og drift av egne kanaler. Siden 2006 har selskapet bistått industrikonsern, store offentlige aktører, organisasjoner og mange av Norges største mediebedrifter med redaksjonell utvikling, rådgivning og produksjon. Selskapets mål er å skape innhold og produkter som er nyttig, relevant og engasjerende, og samtidig gi treffsikre råd som bidrar til å trekke kundene, faget og selskapet videre.Om Bonnier Media/Bonnier Creative:
Bonnier Media AS er en del av Nordens største mediekonsern, og gir i Norge bl. a. ut Costume, Tara, Stella, Bo Bedre, BoligPluss og Vi i Villa både på print og digitalt, samt at vi satser på rene digitale produkter som Stylista.no. I tillegg satses det på content marketing og event. Bonnier Media er et moderne mediehus med mål om gi brukere og lesere inspirasjon og opplevelser, samt skape verdi for samarbeidspartnere. Bonnier Creative er en avdeling som produserer content-løsninger både for egne kunder, samt for Bonnier Medias annonsører.