Kolonihagen solgt til REMA 1000
Kolonihagen solgt til REMA 1000
REMA 1000 skal bli best på økologi
REMA 1000 satser stort på økologi og skal nå tilby økologiske kvalitetsprodukter fra Kolonihagen i alle sine butikker over hele landet gjennom oppkjøpet av anerkjente Kolonihagen. - Vi kan påvirke miljøet mye gjennom verdikjeden, men til syvende og sist er det produktene vi selger som påvirker miljøet mest. Det beste «verktøyet» for salg av bærekraftige produkter er i dag økologi. Økologi er godt kjent, men få kjenner egentlig til hva det står for. Det skal vi gjøre noe med, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.
Kolonihagen driver salg og distribusjon av kortreist økologisk mat gjennom Kolonihagen Bakeri, restauranten Kolonihagen Frogner, nettbutikk og abonnementsordning med levering av mat på døra. - Vi er svært glade for at REMA 1000 ønsker å satse på økologi. Kolonihagen er drevet at et ekte ønske om å endre verden og det kan REMA 1000 virkelig gjøre med sin kunnskap, kraft og kompetanse, og ikke minst muligheten til å nå utrolig mange kunder. Ved å kombinere Kolonihagens kompetanse med REMA 1000 sin gjennomføringskraft, kan vi sammen tilby økologiske høykvalitetsprodukter – bedre enn noen andre i verden, sier daglig leder i Kolonihagen,
Jon-Frede Engdahl. REMA 1000 har som mål å øke volumet på økologiske varer betydelig som gjør at prisene på økologi blir lavere – og som igjen gjør at flere vil kjøpe produktene. - Det blir økologi for alle. Økologi skal være tilgjengelig for alle som har lyst til å spise sunn og bærekraftig mat, sier Reitan. REMA 1000 ønsker at Kolonihagen skal være Norges beste kompetansemiljø for å fremme utvikling av økologiske produkter. Dette skal gjøres gjennom produktutvikling, produksjon og salg av høykvalitetsprodukter i ulike kanaler; bakerier, restauranter, butikker, osv. Kolonihagen skal også være Norges klart beste kompetansemiljø for å hjelpe bønder til å konvertere over til økologisk produksjon. - Det tar tid å omlegge til økologisk drift, og den største frykten for den lokale bonden er om varene blir solgt i tiden under omlegging – og om det er lønnsomt i fremtiden, sier Engdahl.
Derfor etablerer REMA 1000 nå Øko-fondet som med hjelp av Kolonihagen og deres eksperter skal bidra til å få flere norske bønder til å omlegge til økologisk drift. Gjennom å selge varene i omleggingen skal REMA 1000 sørge for at den lokale bonden kan fokusere på å produsere best mulig kvalitet mest mulig ansvarsfullt. - Vi kaller det «Veien frem mot 100% økologisk», sier Ole Robert Reitan Weibull var rådgiver for eierne av Kolonihagen i prosessen med REMA 1000. For ytterligere informasjon, se hjemmesiden til Kolonihagen og REMA 1000, video med Jon-Frede Engdahl og Ole Robert Reitan, pressemelding, video fra Kolonihagen, samt pressedekning i Dagens Næringsliv, Aftenposten, Adresseavisa, E24, DN.no