Weibull

Utviklingen i bilbransjen gir flere oppkjøp

Nybilsalg av personbiler 2016

I følge OFV’s beregninger vil det bli registrert 157 500 nye personbiler i 2016 mot 150 686 i 2015. Det gjør at 2016 blir det nest største bilåret i historien, bare slått av 1986.

graf1

Kilde: OFV/BilNytt.no

Nybilsalg av personbiler 2016-2023
BilNytt.no skriver 30. august at Harald A. Møller tror at bilsalget vil fortsette på et høyt nivå i flere år fremover. Møller har i flere år støttet seg på analyser utført av IHS Marki som viser et stabilt årlig totalmarked på rundt 150.000 personbiler og drøyt 30.000 varebiler frem til 2023.

graf2

Kilde: IHS Marki/Bilnytt.no

 

Nybilsalg av varebiler 2016-2023

graf3

Kilde: IHS Marki/Bilnytt.no

Bilforhandlernes økonomi 2016 vs 2015
Norske bilforhandlere tror 2016 blir et bedre år økonomisk enn fjoråret. Frem mot 2020 er optimismen enda større. Dette fremkommer av en undersøkelse konsulentselskapet Automotive Consulting Group (AGG) gjennomførte i midten av april i år, i samarbeid med Barcode Intelligence/Norstat Norge.

graf4

Kilde: Automotive Consulting Group/Barcode Intelligence/Norstat Norge/BilNytt.no

Bilforhandlernes økonomi 2020 vs 2015

graf5

Kilde: Automotive Consulting Group/Barcode Intelligence/Norstat Norge/BilNytt.no

Bruktbilsalget
Bauda åpnet sitt første bruktutsalg på Alna i januar, og i samme måned startet Birger N Haug opp sitt nye anlegg i Røyken. Møller starter opp egne butikker med klargjøring og salg av bruktbiler flere steder i landet, og det første ble nylig åpnet i Bergen. Kverneland og Toyota Sørvest flytter inn i nytt anlegg på Forus sommer/høst 2016 hvor det vil bli felleseide enheter på blant annet bruktbilsalg. Bavaria starter konseptet «Bavaria Next» i høst og først ute er Oslo. Her skal de selge BMW og Mini som er eldre enn 5 år eller passert 100 000 km, og innbyttebiler fra fremmedmerker. Nordvik Gruppen har valgt å benytte sitt egeneide selskap Bjerka Bil som salgskanal for fremmedmerker på brukte biler.

Ettermarkedet
I år ser vi en interessant utvikling hos større forhandlerkjeder på ettermarkedet. I følge et intervju i MotorBransjen.no i mars i år med konsernsjef Bjørn Maarud har Bertel O Steen klare ambisjoner om å øke antall Snap Drive verksteder ved oppkjøp av allerede eksisterende verksteder, og åpnet også i juni et nytt verksted i Bergen. Møller Gruppen etablerer egne verksteder for eldre biler i alle de største byene, og det første ble åpnet på Kokstad i Bergen. De sier videre at dekkhotell, smart repair og glass er avgjørende faktorer for å feste et bedre grep om kundene. Innen utgangen av året vil de ha rundt 25 forhandlere som tilbyr smart repair, og har som mål at alle forhandlerne skal ha dekkhotell. Jæger Automobil har startet arbeidet med å bygge et nett av egeneide servicepunkter i sine distrikter. Ford etablerer mobilt verksted som et nytt service-konsept for flåtekunder i Norge, og først ut er Røhne Selmer som har som ambisjon å ha fem slike biler i Oslo-området innen juli 2017.
Det er også en ekspansiv utvikling innen dekkhotell. Mange store forhandlere satser som Møller Bil på egne anlegg, blant dem Toyota Bilia ved Jarlsberg Travbane med kapasitet på 6000 sett, mens spesialtilbyderen Oslo Dekkhotell har åpnet nytt hotell på Økern med kapasitet på 16 000 sett.
Det er forventet at antall bilglassverksteder vil gå betydelig ned de neste årene, dette som et resultat av at merkeverkstedene vil ta større andeler av dette markedet.

Kjedeverkstedenes mening om merkeverksteder i kjedene

 

graf6

Kilde: MotorBransjen.no

 

Kjedeverkstedenes kapasitetsutnyttelse 2015 vs 2014

 

graf7

 

Kilde: MotorBransjen.no

Bilanlegg
Et stort antall bilforhandlere har i de siste årene gjort betydelige investeringer i nye anlegg, eller gjennomført omfattende oppgraderinger av eksisterende bilanlegg. Kravene fra bilimportørene når det gjelder størrelse og standard på bilanleggene blir stadig strengere, og mindre forhandlere får større og større problemer med å finansiere dette. Vi ser videre at større forhandlere samlokaliserer seg, som for eksempel Brødrene Kverneland og Toyota Sørvest med Nordens største bilhus på Forus, og Motor Trade og Prøven Bil på Rosten i Trondheim.

Viktige oppkjøp 2016

Bauda kjøper Smiths Auto
Motorsenteret Ski overtar virksomheten i Torp Auto
Automobil kjøper Park Auto
Bauda kjøper Toyota Hønefoss og Toyota Hadeland
Solberg Bil kjøper 70 % av aksjene i Windsvoll Bil
Møller Bil kjøper Orkdal Bil
Automobil kjøper 51 % av aksjene i Ringerike Bilsenter
Birger N Haug kjøper Buskerud Bilsenter
Automobil kjøper Røinås Bilforretning
Bilservice Egersund kjøper Bay Auto

Stor generell oppkjøpsinteresse har blitt bekreftet både gjennom vår personlige kontakt med forhandlerkjedene og en rekke pressemeldinger. En annen interessant utvikling er at flere mellomstore forhandlere over hele landet har informert Weibull om at de ser etter oppkjøpsmuligheter. De aller fleste merkene har for mange små forhandlere slik at oppkjøpene er en del av en pågående konsolideringsprosess. Behovet for konsolidering bekreftes blant annet av daglig leder Trond B. Nicolaysen i Nordic Bil i Bodø i et intervju i BilNytt.no 9. august. Weibull har en sentral posisjon som bedriftsmegler i bilbransjen, og var rådgivere til eierne av Toyota Hønefoss og Toyota Hadeland som ble kjøpt av Bauda konsernet.

Oppkjøpsdrivere 2016/2017
• Ekspansjonsplaner hos de fleste store forhandlergrupperingene.
• Flere mellomstore forhandlere ønsker å ekspandere via oppkjøp.
• Produsentene krav om investeringer i inventar, bygg og kurs/prosesser.
• Store merkeforhandleres behov for flere servicepunkter
Weibull jobber tett med hele bilbransjen, både salgs- og oppkjøpsprosjekter, og har løpende oppdrag for bilforhandlere, delegrossister, verksteder og dekkhotell.

For mer informasjon vennligst kontakt:

Knut Kraft                                        Fredrik Horn Eriksen
Seniorrådgiver M&A                      Rådgiver M&A
knut.kraft@weibull.no                  fredrik.horn.eriksen@weibull.no
+47 971 45 896                                 +47 992 198 79