Trenger bedriften din nytt eierskap ?
Trenger bedriften din nytt eierskap ?
Markedet for kjøp og salg av bedrifter
Markedet for eierskap, salg og kjøp av virksomheter i større bedrifter fungerer godt gjennom børs, oppkjøpsprosesser og gjennom egenkapitalfond som konkurrerer om å få kjøpe bedrifter for utvikling og verdiskapning.
SMB-markedet for mindre bedrifter.
Mindre bedrifter i SMB-markedet mangler et aktivt marked som stimulerer til endringer i eierskapet og som tjener bedriftens utvikling og behov. SMB-bedrifter er typisk eiet av gründere, familier eller ledelsen i virksomheten. Slikt eierskap kan i mange sammenhenger ha gode forutsetningene for bedriftens utvikling. Men ofte representerer eierskapet i SMB-bedrifter en begrensning for at selskapene kan utnytte det iboende potensialet i virksomheten. SMB-bedrifter verdsettes som regel betydelig lavere enn større bedrifter. Typiske EV/EBITDA-multipler ligger på 4 - 5 i små til mellomstore SMB-bedrifter mot 6 – 8 i større SMB-bedrifter og 8 - 12 i store bedrifter og modne børsnoterteselskaper. Dette illustrerer hvilket verdiskapingspotensial som finnes i små og mellomstore SMB-bedrifter.
Bedrifter med eiere som ikke er i stand til å skape de beste forutsetningene for at bedriften utvikles og lykkes, fortjener et annet eierskap.
Hvordan kan bedriften lykkes bedre?
Eiere av SMB-bedrifter utfordres ikke like aktivt i sitt eierskap som eiere i større bedrifter. Representerer du som eier fremdeles det beste eierskapet for å utvikle bedriften? Det forutsetter at du forstår hvilke utfordringer og muligheter bedriften står overfor. Eieren må ha ambisjoner for bedriften og være villig til å satse ressurser, kompetanse og kapital for at ambisjonen skal kunne realiseres. Alternativet er at nye eiere kommer inn med ambisjoner, risikovillighet og riktig kompetanse.
Forskjellige eiere i forskjellige faser
Bedrifter utvikles typisk i faser, hvor kjernekompetansen og eierens bidrag til bedriften varierer avhengig av hvilken fase en bedrift befinner seg i:
· Etablering: krever stor innsats og prioritering av produkt og tjenester, marked og forretningsmodell. Eier og driver jobbertett sammen (eller er samme person) fordi risikoen i denne fasen er svært høy. Konsekvensene av veivalgene er veldig store.
· Kommersialisering: krever markedskompetanse og sterk økonomisk styring.
· Vekst: krever evne og vilje til å gjennomførevedtatt strategi. Dette krever et eierskap som bidrar til å sikre et kompetentstyre og daglig ledelse. Industrikompetanse, kunnskap og erfaring er viktig for å lykkes. Det samme gjelder gode nettverk og forbindelser som bidrar til markedsføring og salg.
Omstillingsevne: en forutsetning for kunne vokse. Eierne må bidra innen for strategi, organisasjonsutvikling og spesialisering. Organisasjonsutvikling og tydeliggjøring av rolledeling både internt i organisasjonen og mellom daglig ledelse, styre og eiere er viktige komponenter i denne fasen.
Det er lite realistisk å tro at gründer/opprinnelig eier representerer det beste eierskapet for bedriften i alle disse fasene. Eier har ansvar for å realisere virksomhetens potensial med egen eierkompetanse. Like viktig er det å forstå når man når sitt inkompetansenivå og legger til rette for det neste eierskapet.
Selvransakelse
Manglende eierforståelse resulterer ofte i feilgrep som skader bedriften på kort eller lengre sikt. Bedriftseiere bør derfor være bevisste på om bedriften er tjent med dagens eierskap eller om det er best for bedriften å åpne opp for et nytt eierskap.